Effekt på di.se - inga annonspengar i Sjöön

Svenska klocktillverkaren Sjöö Sandström testar nya annonsgrepp och blir positivt överraskad av di.se.

”Jag brukar säga att en Sjöö Sandström-klocka är lite som att äga en vintage-bil. Det är ett väldigt medvetet val som är rätt i alla lägen”, säger Therese Cederblad på vår fråga om varför vissa väljer deras klockor i stället för de schweiziska kollegornas produkter.

Oberoende av konkurrenssituationen så har 2014 hittills varit mycket innehållsrikt för Sjöö Sandström enligt Brand Manager Therese Cederblom: ”i slutet av februari lanserade vi en ny grafisk profil, en ny hemsida och ett nytt annonsmanér”.

Det nya annonsmanéret testades ”i digital ensamhet” på di.se första veckan i april i form av höger spaltannons (200 x 400). Annonssystemet levererade drygt 2,5 miljoner visningar och annonsen blev sedd i snitt 3,3 gånger. Synligheten låg på 46 procent med en synlig tid på i snitt 22 sekunder. 

Förutom att skapa igenkänning var det viktigt att väcka nyfikenhet och driva trafik till nya sajten (www.sjoosandstrom.se) och därifrån vidare till en fysisk boutique.  Sjöö Sandström rapporterar att de fick 90 procent nya besökare och att 6 av 10 besökare navigerade vidare på sajten i snitt drygt en och en halv minut.

”Vi och våra återförsäljare har samma bild av hur vi skall gå tillväga när det gäller medievalet”. Cederblom medger att medievalen har varit ganska traditionella, men att mediemixen framöver kommer att bestå av digital annonsering, sociala medier, klocktidningar och livsstilsmagasin.

Och di.se har fått förnyat förtroende i form av en fyraveckors kampanj i sommar. Den samlade erfarenheten från våren och sommaren kommer dessutom väl till användning inför höstens stora lansering av en ny modell.