Egen bilaga gav Lime Travels affär flygande fart

Reseföretaget Lime Travel renodlade sin marknadsföring. Traditionella annonser i magasin och dagstidningar valdes bort – i stället satsade man på en egen bilaga i Dagens industri. Resultatet blev ett dubbelt så stort intresse från kunderna.

Lime Travel säljer skräddarsydda resor med ”det lilla extra” till en kräsen och köpstark målgrupp.

"Familjeresor under högsäsong kan kosta allt mellan 120 000 och 500 000 kronor", berättar marknadschefen Niklas Svensson och tillägger att det även finns kunder som bokar resor som med exklusiva tillval kostar runt 1 miljon kronor. Niklas Svensson konstaterar att Lime Travel vill positionera sig så långt ifrån charterbolagens allt i ett-lösningar som möjligt.

Efter att ha gjort en undersökning om hur den egna marknadsföringen fungerade bytte man strategi förra året. Lime Travel fortsatte annonsera traditionellt i Dagens industri och Di Weekend men slopade annonser i andra dagstidningar och magasin. I stället skapades ett helt eget magasinskoncept, Lime Travel Lifestyle Magazine, som i 103 000 exemplar distribueras med Di ett par gånger om året. Niklas Svensson märker tydligt att den 32 sidor tjocka tidningen driver resebolagets affär starkt.

"Veckan efter att magasinet kom ut senast hade vi ungefär dubbelt så många förfrågningar som med det tidigare medievalet", konstaterar han och gissar att runt hälften av förfrågningarna leder till affärer. Även aktiviteten på hemsidan ökar markant när tidningen kommer ut.

Fördelarna med Dagens industri är flera. Den egna bilagan görs numera på Lime Travel av marknadschefen Niklas Svensson och vd:n Lotta Kronstam, på så sätt får man bättre kontroll över materialet.

"Det är ju vi själva som är experter på våra resmål. Med Dagens industri når vi en ekonomiskt stark målgrupp som vi tidigare inte har haft – och över hela landet, inte bara i Stockholm."

"Vi vet också att Dagens industri läses av många prenumeranters respektive. Resan bokas oftast av hela familjen som ett gemensamt beslut", säger Niklas Svensson.

Man kan tro att en bilaga har relativt kort livstid, men Lime Travels erfarenhet är att många kunder sparar magasinet för att flera månader senare ta fram det när det är dags att boka resa.

Lime Travel tänker fortsätta med sin framgångsrika strategi, eventuellt går företaget också upp i antal bilagor per år.

"Just nu håller vi på att förbättra vårt bokningssystem. Framöver hoppas vi att kunna avgöra exakt varifrån våra kunder får information om oss. Då kan vi se hur stor andel av dem som kommer från Dagens industris bilaga, återkom gärna då så berättar vi. Vi lovar!"