Hundraprocentig försäljningsökning för Mitsubishi

I oktober 2013 startade en förlansering av supermiljöbilen Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid. Den skarpa lanseringen skedde i februari 2014 och då med konceptet företagstjänstebil. Kampanjen är den största på flera år för Mitsubishi Motors och går i tv, print, on-line samt i radio. Ett av huvudmedierna är Dagens industri och hittills i år har den totala försäljningen ökat med över 100 procent.

Bilen som har storleken av en familjebil, är en crossover med konstant fyrhjulsdrift och mycket låg förbrukning. Den kan laddas med el från ett vanligt eluttag och kan köras upp till fem mil på bara el, utöver det har den också en bensinmotor.

”Äventyraren Renata Chlumska är Mitsubishis ansikte och ambassadör i lanseringskampanjen för supermiljöbilen”, berättar Lotta Thulin som jobbar med PR/information på Mitsubishi. Ett aktivt liv med paddling, cykling och miljö är det som bilen ska förknippas med.

”Då målgruppen för kampanjen är tjänstebilsförare är Dagens industri en naturlig del i mediemixen och ett relevant varumärke att förknippas med”, säger Daniel Widigs, marknadschef på Mitsubishi. Mitsubishi finns närvarande i Di:s tryckta medier under hela året.

”Eftersom det handlar om en tjänstebil var valet av Di enkelt, naturligt och relevant”, berättar Fredrik Malmfält, projektledare & mediestrateg på Bizkit.

”Mitsubishi var också aktiva i Almedalen under sommaren”, berättar Lotta Thulin. Man hade dels en egen monter men samarbetade också med Dagens industri. Supermiljöbilen fanns även tillgänglig för provkörning hos Bil Sweden på plats. Det gav Mitsubishi ytterligare ett sätt att lyfta varumärket genom att finnas på plats bland intressanta och målgruppsaktuella personer.

”Ja Almedalen var en succé som blev möjlig tack vare ett bra och nära samarbete med Di”, sammanfattar Fredrik Malmfält.

”Hittills i år har försäljningen gått mycket bra och ökat med över 100 procent”, konstaterar Daniel Widigs. Outlander Plug-in Hybrid är Sveriges mest sålda supermiljöbil 2014.  Hälften av alla sålda supermiljöbilar i år står Outlander Plug-in Hybrid för och företagsförsäljningen har ökat från 30 till över 60 procent i andel för Mitsubishis del.

Mitsubishi har också fått mycket positiv press från journalister och undersökningar visar en klart ökad positiv inställning till varumärket. Vid varje kampanj ökar kännedomen om varumärket.