J BIL – från noll till hundra

När J BIL blev återförsäljare av Mitsubishi fick Dagens industri en plats i mediemixen. Som återförsäljare i Stockholm gjordes det strategiska valet att kommunicera geostyrt mot den lokala marknaden samt att ta rygg på generalagenten. För J BILs del har försäljningen av Mitsubishi nått årsbudget redan före maj månads utgång.

J BILs framgångssaga hade många turer innan det blev naturligt att välja varumärket Dagens industri som partner. Företagets vd, John Marnell, berättar en inspirerande historia där allt börjar med Bilar och Bussar i Väsby som ägdes av Robert Johnsson.

Företaget mellanlandade i Peugeot Väsby som i samband med finanskrisen 2008-09 hamnade i ett svårt läge. John Marnell som då var försäljningschef övertog vd-rollen och började jobba på en vision för företaget, där kärnvärdena Kärlek, Energi och Dynamik togs fram och implementerades i verksamheten. 2010 köpte han halva företaget av Robert Johnsson och den gemensamma nämnaren J i de båda namnen blev J BIL.

Det dröjde till 2011 innan rättigheten till namnet J BIL var helt klara. Året efter det kom Kenneth Holmgren, marknads- och utvecklingschef, in i bilden. Om honom säger John Marnell:

”Kenneth kom från Peugeot, där han vann en utmärkelse som Sveriges bästa marknadschef. Han har haft en central roll i att göra J BIL till ett starkt varumärke i Stockholm.”

Under finanskrisen omsatte J BIL ca 130 mkr och i år förväntas företagets runt 100 anställda omsätta ca 700 mkr. Man har också förvärvat tre ytterligare anläggningar, samt gått från ett till sex varumärken. I dag är J BIL återförsäljare för Mitsubishi, Peugeot, Mazda, Hyundai, Suzuki och Isuzu.

John Marnell pratar varmt om företagets kärnvärden och om vikten av att må bra på jobbet.

”Då mår man också bra i livet och vill ge det där lilla extra i varje kundkontakt. Det är det som gör hela skillnaden.”

J BIL jobbar både strategiskt och taktiskt med marknadsföring.

”Vi har en bred mediemix och jobbar med print, digitalt, radio och direktreklam”, fortsätter Kenneth Holmgren. När det gäller det digitala geostyr vi våra kampanjer mot Stockholm.”

Samarbetet med Di började för bara några månader sedan och har utvecklats på så sätt att Di fått en större andel av reklambudgeten. J BIL förknippas gärna med Dagens industri genom kommunikation med mediehusets köpstarka målgrupp både digitalt och i print.

”Några nätverksköp gör vi inte för då vet man inte var man hamnar”, poängterar Kenneth Holmgren.

Vi avslutar med att ställa frågan om hur John Marnell ser på framtiden efter tio år i företaget. Svaret är tvärsäkert:

”Det här är bara början.”