Spännande resa i printvärlden

Travel Beyonds exklusiva bilaga i Dagens industri visar hur print fortfarande fungerar. Och att rätt målgrupp är viktigare än räckvidd. Som ett resultat är trafiken till webbsidan upp +171% mot fjolåret och försäljningen är redan nu högre än hela förra hösten.

”Att läsa är att resa”, sägs det. Nu var det kanske inte en bilaga i Dagens industri som gav upphov till uttrycket, men detta påstående blir inte mindre sant av att bläddra i Travel Beyonds senaste tryckta produkt.

En annorlunda resebyrå
Travel Beyond är en byrå med elva medarbetare som erbjuder skräddarsydda och exklusiva resor till alla världens hörn. Det är reslusten, det personliga behovet och inspirationen som ger förutsättningarna eftersom företaget inte säljer resor ”över disk” eller erbjuder resekataloger att plocka din resa ifrån.

Den medvetne resenären
På frågan om vem som reser med Travel Beyond så svarar Annika med ett leende: ”Di-läsaren”. Det är tydligt att företagets erbjudande finner gehör i Di:s läsarkrets. Av detta skäl utgör därför Dagens industri största delen av mediemixen. Bilagan i Di har visat sig vara i särklass det mest effektiva sättet att hitta nya kunder i målgruppen. Även om det är viktigt att få nya kunder via annonsering så är det stamkunder och rekommendationer som utgör grunden i kundbasen.

”Just nu bokar kunderna den exklusiva vinterresan. Ofta är det barnfamiljer eller par som åker iväg, men inte sällan rör det sig om generationsresor. En stark trend just nu är hälsoresor av det exklusiva slaget.” Oavsett är tajmingen för bilagan enormt viktig.

Bilagan med evigt liv
Bilagan påminner tydligt om Di:s egen helgmagasin, Weekend. Förutom att sticka ut, så är bilagans främsta mål är att hitta nya kunder och att fungera som påminnelse för befintliga kunder. Går allt som det skall så ser bilagan till att hålla Travel Beyond upptagna med kunder året ut. Samtidigt med bilagan lanserades också den nya webbsidan.

Nöjda med effekten
Så vad blev resultatet av bilagan i Di? Förutom att telefonerna går varma redan på morgonen första dagen, så blev de första två veckorna mycket intensiva; telefonsamtal och personliga möten för att analysera resebehoven. Nu, en och halv månad senare, håller effekten i sig, men mycket av det dagliga arbetet gäller nu istället konkreta bokningar.

Under intervjun kommer det fram att Annika, med lång erfarenhet inom resebranschen, har sett stora delar av världen. Så vi blir nyfikna och frågar vad som är hennes nästa drömresmål?

”Mountainbiking i Dolomiterna!”

Innan vi lämnar avslutas samtalet med att man spikar datumet för nästa års inspirationsbilaga.