10 anledningar till varför native advertising fungerar

Sponsrat innehåll har riktigt hög genomslagskraft. Därför är det här en perfekt plats att mötas på för annonsör, plattform och läsare. Dagens industris kommersiella redaktör, Maria Marteleur listar tio anledningar till att välja native advertising.

1. Native ljuger inte.
Det berättar tydligt att klart att det du läser är en sponsrad text.

2. Native finns där du redan är
Du är redan inbjuden till festen – och här finns det massa godbitar att välja av. En del är sponsrat. Men det kan vara lika gott för det.

3. Native försöker inte berätta att du ska köpa något. Helst nu. För BARA 99 kronor.
Det första och enda man behöver veta om native är att helt glömma bort att du som företag har produkter. Det kan du berätta om senare när du har berättat om allt du kan, vilket gör att läsaren kommer att behöva produkten.

4. Native ger dig ny kunskap
Oavsett vad företaget har tänkt sälja i slutändan, så handlar det bara om en sak: att berätta om det du kan bäst. Och det är ju jätteroligt!

Läs mer om skillnaden mellan content och native

5. Native ger dig – ännu bättre – expertkunskap
Specialistkunskap är svårt att få tag i. Du kanske är expert på en sak på ditt jobb. Och som alla vet är det kunskap som verkligen tar hem matchen om kunderna när det väl är dags att trycka på köpknappen.

6. Native får dig att känna dig hemma
Riktigt relevant innehåll pratar om de problem du har – och hur du kan lösa dem.

7. Native berättar historien bakom finessen
Alla älskar en riktigt bra saga. Eller story som det heter om man är vuxen. En riktigt bra berättelse kommer du ihåg, speciellt när du kommer att tänka på att du måste ta ett nytt affärsbeslut. “Jag läste ju någonstans att de där hade gjort det där på ett bra sätt…”

8. Native väcker intresse
Din firma kanske inte är top-of-mind, hur bra paketerbjudanden ni än har. Men hjälp av ett bra och spännande innehåll får ni chans att berätta mer om er själva, utan att samtidigt skrika ut att ni har en ny produkt. De skapar ett intresse hos den potentiella kunden att veta mer.

9. Native skapar leads
Du bereder inte bara plats för dina egna historier, utan hjälper också dina vänner, kunder, samarbetspartners, affärskontakter och följare få en stund i rampljuset. Det skapar garanterat goodwill.

10. Native konverterar
Tack vare att läsarna läser innehållet noggrant ville de gärna också klicka vidare. Och det gör de. Vi ser att våra kunder skapar nya affärer tack vare vårt sponsrade innehåll. Det är roligt att se!

Läs mer om Dagens industris målgrupp