Nytt tåg flörtar med svenska resenärer

En av årets större infrastrukturnyheter är att MTR tar upp konkurrensen med SJ och börjar trafikera sträckan Stockholm–Göteborg. Glädjande nog är Bonnier och Dagens industri fundamentet i reklamkampanjen.

”Varje dag reser 18 000 personer mellan Stockholm och Göteborg. Hälften av dessa resor görs med bil”, säger MTR:s marknadschef Jan Tallroth som svar på vår fråga om huruvida det verkligen behövs ännu ett sätt att ta sig mellan Sveriges två största städer.

”SJ-kunder är givetvis den lägst hängande frukten, men vi jobbar mot att komma åt ’bilmarknaden’, fortsätter han. Och flyg är större än tåg på sträckan så det finns tydliga miljövinster om folk börjar åka mer tåg.

Förstaklasskänsla
För att slå sig in på marknaden tror sig MTR ha hittat ett vinnande koncept med ”affordable premium”. Tanken är att man ska få oväntat mycket för pengarna: förstaklasstolar, wifi, god mat, Nespresso med mera. När Di:s annonsavdelning gjorde en prisjämförelse visade det sig att MTR har ett lägre lägstapris än SJ, medan första klass har liknande prisbild hos båda.

Men även om man har ett bättre erbjudande så måste man nå ut till kunderna. Sju av tio resor är privatresor. Låga priser kan få nya resenärer att prova tåget och berätta om det för vänner och bekanta. Man uppmärksammade resenärer på det nya tåget genom att vara synlig på plats på tågstationerna i Göteborg och Stockholm. I Göteborg slog man också upp en tillfällig butik lagom nära SJ:s biljettluckor. Utöver detta annonserades det i Göteborgs-Posten och Dagens Nyheter för att fånga in lokalbefolkningen i båda ändorna av sträckan. Dagens industri gav kampanjen en nationell dimension, men inte minst valdes Di för att nå ut till det viktiga affärssegmentet. Di är dessutom på väg att bli en del av erbjudandet ombord genom att passagerarna kan läsa tidningen digitalt.

Bra resultat
”Det är avsiktligt att annonserna ser annorlunda ut, nästan som en bilannons. I stället för en bild på glada resenärer är det fokus på själva tåget. En känsla av något nytt, en lansering”, säger Jan Tallroth.

Det är än så länge lite för tidigt att dra definitiva slutsatser om kampanjen, men annonseringen i Di har fått bra genomslag. I Nepas varumärkestracking uppnådde MTR Express en kännedom på 12 procent i målgruppen redan efter två veckor. Och biljettförsäljningen har enligt Jan Tallroth varit över förväntan.

Jan Tallroth, marknadschef på MTR.

Fem fakta om MTR

Mass Transit Railway, MTR, är en Hongkongbaserad koncern

MTR har även betydliga intressen inom utveckling av fastigheter

MTR driver redan tunnelbanan i Stockholm sedan 2009


MTR Express-tågen är av typen Stadler Flirt


MTR Express-tåget kostar 1 miljon kronor per meter